A fesztivál rádió.
Egész évben zene.

Open Air Rádió – A VOLTSoundSziget.

Ellis – kisfilm és Woodkid/Nils Frahm-lemez Robert De Niro szereplésével

2016. július 6., 7:50

A francia kliprendező-énekes Woodkid tavaly A beavatott-sorozat A lázadó című második részéhez Lykke Livel felvett Never Let You Down filmdal mellett nemcsak a mexikói illegális határátlépőkről szóló Desierto mozifilmhez írt aláfestő zenét, de az Ellis című poétikus New York-i kisfilmhez is, mely az 1892-1954 közt az USA keleti ellenőrzőállomásaként funkcionáló Ellis-sziget történetén keresztül reflektál a bevándorlókérdésre – Robert De Niro a főszereplésével. A 72 éves amerikai színészóriás hangjára és a német zongorista-komponista Nils Frahm billentyűsjátékára épülő filmzenelemez itt már a pénteki megjelenés előtt végighallgatható – és a teljes rövidfilm is megnézhető!

ellis-building

Az Ellis című negyedórás kisfilmet az Oscar-díjas veterán New York-i fogatókönyvíró Eric Roth (Forrest Gump, Benjamin Button különös élete, A bennfentes, München, Ali stb.) írta és az 1983-as születésű titokzatos francia fotós és vizuálművész JR (Jean René) rendezte, aki az alábbi fotón De Niróval közösen látható a forgatás helyszínén, az egykor több millió emigránst áteresztő (vagy kórházi megfigyelés alatt tartó vagy épp visszafordító) címbéli sziget elhagyott épületkomplexumában.

ellis-jr-deniro

A rendezőhöz hasonlóan éppen krisztusi korban járó 33 éves zenészek, a francia Woodkid (született: Yoann Lemoine) és a német Nils Frahm (akit májusban az A38-on a Nonkeen együttessel láthattunk, júniusban pedig DJ Shadow új The Mountain Will Fall albumán hallhattunk) július 8-án jelentetik meg Ellis című kétszámos minialbumukat: a vinyl kiadás egyik oldalára a filmbeli romos, visszhangos, kísérteties környezethez igazított aláfestő zenéjük tavaly nyáron Berlinben rögzített anyaga kerül Winter Morning I címmel kilenc percben, míg a II-es sorszámot kapó tétel egy negyedórás szám lett, melyet Frahm pár hónappal később, a brüsszeli terrorfenyegetés árnyékában egy meghiúsult repülőút helyett, apokaliptikus “az Európa, amit ismertem, már a múlté” hangulatban komponált a harmóniumával – és az egy évszázaddal korábbi bevándorlósztorit egyes szám első személyben mesélő Robert De Niro filmbeli monológjának felhasználásával alakították végül afféle spoken word darabbá.

ellis-epJPG

a két hosszú számból álló filmzenelemez, melynek bevételei a tengeren érkező menekültek védelmére szakosodott Sea Watch segélyszervezetet támogatják, itt már megjelenés előtt meghallgatható:

.
az Ellis című rövidfilm – melynek 2015 októberében a New Yorker Festivalon volt a premierje, Londonban pedig a múlt hétvégén vetítették a Nils Frahm kurátori szervezésében zajlott Possibly Colliding fesztiválon a Barbican Centre-ben – itt látható:

I remember the sound of wind as I was falling asleep,
the tree branches was scraping the roof
like people whispering
I arrived here one winter morning
or maybe was spring
I can’t remember anymore,
the mind plays tricks.
Papa had just died two weeks before
the ground was frozen where they dug his grave
Mama left a note in my suitcase telling me
to do something that would make her proud
to be a good man
There were so many winters.

I came here because I wanted a home
where I can find peace
where I can be treated like anyone else
where I can be anyone I want to be.

That wasn’t always empty.
They all had to come down here.
People would line up here
holding suitcases and their children holding unto them for their dear life.
There were young people,
and old people
families,
but lots of them they were completely alone.
They waited their turn to reach the guard
at the end of the hall.
The guard would stamp your book and say
“go over there”
and
“WELCOME”.
I was one of them.
When I got here
I went into a huge room.
Doctors asking these quick questions
A doctor comes to me and tells me:
“You’ve got to go back”
I say: “Back where?”
He says: “Back where you came from”
I said “I‘ve got to go to New York, I come for a new life”
He says: “No, you can’t”
“You go to
Back home”
and I fight him,
he doesn’t listen.
he says ”five minutes”
and walks away.
I grabbed my suitcase,
and I went and hid in the closet behind all these dressing gowns
and when it was dark,
and I went and hid somewhere else, and somewhere else
I stayed where nobody could find me
and a week became a month.

I had only one thing in mind,
One place to be.
Like you can fly if you had wings
you can swim there
If the current wasn’t so hard…
Lots of people tried and I tried lots of times to get there
I even tried to swim once
but I only made a little way.

One night, I met somebody else. She was hiding too.
So we hid together.
Living at night…
and we talked about what we would be when we got to the shore
What our lives would going to be like

And one day, she didn’t wake up

So I took her body, and put it in the water
watched it float to where she wanted to go

And I was alone again

“I’m sorry, we were so close”

There were all these millions of people who come through here
and I see them all
people of every colour, shape and size.
And I think about all those people who did it,
all of those that made it,
made it to some distant shore, when they come up the beach or over a bridge or unto a road,
they start to walk
and they start walking faster and faster,
then they are running,
they made it.
They were at last, home
but don’t get me wrong, I am the ghost of all those who never got to get there,
and the ghost of those who will never get there…

ellis-crowd

ellis-wall1

ellis-wall2

ellis-wall3

ellis-deniro

.
ráadásként itt a Forgotten Ellis Island című 2008-as dokumentumfilm is, melynek Elliott Gould volt a narrátora:

Beabadoobee: Space Cadet – új EP a 19 éves londoni gitáros-énekesnőtől
okt. 15., 12:45
Nicolas Godin: The Border – klip az Air alapítójának új szólóalbuma elé
okt. 14., 11:52
Liz Phair: Good Side – új dal a tíz év után érkező visszatérő albumról
okt. 13., 12:12
St. Vincent: New York (Nina Kraviz Vocal Mix) – a MASSEDUCTION Rewired remixalbumról
okt. 12., 10:55