A fesztivál rádió.
Egész évben zene.

Open Air Rádió – A VOLTSoundSziget.

Father John Misty: Total Entertainment Forever – virtuálszex Taylor Swifttel

2017. március 5., 14:13

Az amerikai dalszerző-gitáros-énekes Father John Misty (született: Joshua Michael Tillman, 1981) a 2015 legjobb albumai listák tetején trónoló I Love You, Honeybear után 2017. április 7-re ígéri új Pure Comedy nagylemezét, melyről a monumentális címadó klipdal (és a már 2015-ből ismert The Memo) mellé január-február fordulóján további számokat is közzétett (Two Wildly Different Perspectives, Ballad Of The Dying Man), de a legnagyobb visszhangot a múlt éjszakai Saturday Night Live-tévéfellépésén bemutatott Total Entertainment Forever keltette, melyben Lana Del Rey- , Beyoncé- és Lady Gaga-kollaborációkat is jegyző hősünk Taylor Swifttel való virtuális szexről énekel.

Father John Misty nem először csipkelődik Taylor Swifttel, hiszen amikor 2015-ben Ryan Adams teljes egészében feldolgozta – Bruce Springsteenhez és a Smithshez közelítő hangszerelésben – az énekesnő legutóbbi sikeralbumát (1989), viccből ő is elkezdte feldolgozni azokat a feldolgozásokat, azzal a csavarral, hogy a Welcome To New York és Blank Space című Taylor Swift-szerzemények átiratait Lou Reed énekstílusával a Velvet Underground banános borítójú 1967-es első nagylemezének modorában adta elő.

Az énekes még szintén 2015-ben Taylor Swift stábjának meghívására megnézte az énekesnő egy ausztráliai koncertjét, amit LSD hatása alatt nyolcéves kislányként élvezett végig – részben ebből az élményből született a Lana Del Rey-jel forgatott Freak tripklipje is! Most is a szőke popkulturális ikont választotta, mikor egy ütős nyitósort keresett a Total Entertainment Forever című dalhoz, mely az egyre tökéletesebb szimuláció és az állandó szórakoztatás korában elkorcsosuló, az élettől elidegenedő és ezzel magát halálra ítélő modern fogyasztói társadalom emberéről szól, aki fejre szíjazható Oculus Rift virtual reality szemüvegében Taylor Swifttel bújhat ágyba.

A Total Entertainment Forever a ma közzétett stúdióverziójában. . .

. . .és élőben a Saturday Night Live műsorában, ahol a védjegyes szakállától megszabadulva bajszos fazonra váltó dalnok fellépését A számolás joga film sztárja, Octavia Spencer konferálta fel:

Bedding Taylor Swift
Every night inside the Oculus Rift
After mister and the missus finish dinner and the dishes
And now the future’s definition is so much higher than it was last year
It’s like the images have all become real
And someone’s living my life for me out in the mirror

No, can you believe how far we’ve come
In the New Age?
Freedom to have what you want
In the New Age we’ll all be entertained
Rich or poor, the channels are all the same
You’re a star now, baby, so dry your tears
You’re just like them
Wake on up from the nightmare

Come on

No gods to rule us
No drugs to soothe us
No myths to prove stuff
No love to confuse us

Not bad for a race of demented monkeys
From a cave to a city to a permanent party

Come on

When the historians find us we’ll be in our homes
Plugged into our hubs
Skin and bones
A frozen smile on every face
As the stories replay
This must have been a wonderful place

.
Father John Misty a múlt éjszakai SNL-adásban a Pure Comedy album címadó dalát is elénekelte. . .

. . . de előtte már a műsor beharangozó reklámszpotjaiban is vágott vicces pofákat:

.
a Pure Comedy albumról bemutatott további dalok január-február fordulójáról:

a szatirikus Ballad Of The Dying Man egy internetes véleménynyilvánításait oly éleslátónak és a világ számára nélkülözhetetlennek tartó ember haláláról:

Naturally the dying man wonders to himself:
Has commentary been more lucid than anybody else?
And had he successively beaten back the rising tide
Of idiots, dilettantes, and fools
On his watch while he was alive
Lord, just a little more time

Oh, in no time at all
This’ll be the distant past

So says the dying man once I’m in the box
Just think of all the overrated hacks running amok
And all of the pretentious, ignorant voices that will go unchecked
The homophobes, hipsters, and 1%
The false feminists he’d managed to detect
Oh, who will critique them once he’s left?

Oh, in no time at all
This’ll be the distant past

What he’d give for one more day to rate and analyze
The world made in his image as of yet
To realize what a mess to leave behind

Eventually the dying man takes his final breath
But first checks his news feed to see what he’s ’bout to miss
And it occurs to him a little late in the game
We leave as clueless as we came
From rented heavens to the shadows in the cave
We’ll all be wrong someday

.
a konzervatív és liberális ideológia közt egyre durvuló ellentétet tárgyaló Two Wildly Different Perspectives, mely Donald Trump muszlim bevándorlókra vonatkozó elnöki rendelete utáni pár nappal került fel Father John Misty hivatalos YouTube-csatornájára egy Matthew Daniel Siskin által összevágott videóval:

One side says
“Y’all go to hell.”
The other says
“If I believed in God, I’d send you there.”
But either way we make some space
In the hell that we create
On both sides

One side says
“Kill ’em all.”
The other says
“Line those killers up against the wall.”
But either way some blood is shed
Thanks to our cooperation
On both sides
On both sides

One side says
“Man, take what’s yours!”
The other says
“Live on no more than you can afford.”
But either way we just possess
And everyone ends up with less
On both sides
On both sides

.

A Pure Comedy albumra – a monumentális címadó dalhoz hasonlóan – a Leaving LA című 13 perces szám is a fenti képen látható 74 éves angol kortárs avantgárd zeneszerző Gavin Bryars hangszerelésében kerül majd, de amíg annak premierjére várunk, már hallhatunk a dalból egy szólóban, egy szál akusztikus gitárral előadott verziót, melyet Father John Misty a BBC rádióban Lauren Laverne műsorának vendégeként játszott el:

.
I was living on the hill
By the water tower and hiking trails
And when the big one hit I’d have a seat
To watch masters abandon their dogs and dogs run free
Oh baby, it’s time to leave
Take the van and the hearse down to New Orleans
Leave under the gaze of the billboard queens
Five-foot chicks with parted lips selling sweatshop jeans

These L.A. phonies and their bullshit bands
That sound like dollar signs and Amy Grant
So reads the pulled quote from my last cover piece
Entitled “The Oldest Man in Folk Rock Speaks”
You can hear it all over the airwaves
The manufactured gasp of the final days
Someone should tell them ‘bout the time that they don’t have
To praise the glorious future and the hopeless past

A few things the songwriter needs
Arrows of Love, a mask of Tragedy
But if you want ecstasy or birth control
Just run the tap until the water’s cold
Anything else you can get online
A creation myth or a .45
You’re going to need one or the other to survive
Where only the armed or the funny make it out alive

Mara taunts me ‘neath the tree
She’s like, “Oh great, that’s just what we all need
Another white guy in 2017
Who takes himself so goddamn seriously.”
She’s not far off, the strange thing is
That’s pretty much what I thought when I started this
It took me my whole life to learn to the play the G
But the role of Oedipus was a total breeze

Still I dreamt of garnering all rave reviews
Just believably a little north of God’s own truth
He’s a national treasure now, and here’s the proof
In the form of his major label debut
A little less human with each release
Closing the gap between the mask and me
I swear I’ll never do this, but is it okay?
Don’t want to be that guy but it’s my birthday
If everything ends with the photo then I’m on my way

I watched my old gods all collapse
Were way more violent than my cartoon past
It’s like my father said before he croaked
“Son, you’re killing me, and that’s all folks.”
So why is it I’m so distraught
That what I’m selling is getting bought
At some point you just can’t control
What people use your fake name for

So I never learned to play the lead guitar
I always more preferred the speaking parts
Besides there’s always someone willing to
Fill up the spaces that I couldn’t use
Nonetheless, I’ve been practicing my whole life
Washing dishes, playing drums, and getting by
Until I figured, if I’m here then I just might
Conceal my lack of skill here in the spotlights
Maya, the mother of illusions, a beard, and I

2000 years or so since Ovid taught
Night-blooming, teenage rosebuds, dirty talk
And I’m merely a minor fascination to
Manic virginal lust and college dudes
I’m beginning to begin to see the end
Of how it all goes down between me and them
Some 10-verse chorus-less diatribe
Plays as they all jump ship, “I used to like this guy
This new shit really kinda makes me wanna die”

My first memory of music’s from
The time at JCPenney’s with my mom
The watermelon candy I was choking on
Barbara screaming, “Someone help my son!”
I relive it most times the radio’s on
That “tell me lies, sweet little white lies” song
That’s when I first saw the comedy won’t stop for
Even little boys dying in the department store

So we leave town in total silence
New Year’s Day, it’s 6 o’clock AM
I’ve never seen Sunset this abandoned
Reminds me predictably of the world’s end
It’ll be good to get more space
God knows what all these suckers paid
I can stop drinking and you can write your script
But what we both think now is…

.
a Leaving LA ősbemutatójára 2016. július 22-án a New Jersey-i XPoNential Music Festivalon került sor, ahol a kiborult énekes öt és fél percnyi bevezető tirádával reagált arra, hogy a Repulikánus Nemzeti Konvenció előző nap Donald Trumpot választotta elnökjelöltnek:

.
az új album borítója és számlistája:

Father John Misty: Pure Comedy (2017)

01 Pure Comedy
02 Total Entertainment Forever
03 Things It Would Have Been Helpful To Know Before The Revolution
04 Ballad Of The Dying Man
05 Birdie
06 Leaving LA
07 A Bigger Paper Bag
08 When the God of Love Returns There’ll Be Hell To Pay
09 Smoochie
10 Two Wildly Different Perspectives
11 The Memo
12 So I’m Growing Old On Magic Mountain
13 In Twenty Years oO
.

Deap Lips – a Deap Vally csajduó és a Flaming Lips közös albumáról
dec. 7., 0:00
Courtney Barnett: MTV Unplugged (Live In Melbourne)
dec. 6., 8:12
Billie Eilish: Xanny – videoklip + lemezborító-festés Jack White-nál
dec. 5., 18:59
EOB: Brasil – klip a Radiohead-gitáros Ed O’Brien első szólóalbuma elé
dec. 5., 15:00