A fesztivál rádió.
Egész évben zene.

 

Open Air Rádió

Morricone: „Imádom a munkám”

2016. január 9., 18:45

„Egy filmzeneszerző többnyire láthatatlan” – Ennio Morricone egy friss, a Billboardnak adott interjújában a Tarantinoval való súrlódásairól, őrült munkatempójáról, soha nem hallott filmzenék felélesztéséről és a nyugdíjas évek abszurditásáról is mesélt.

Ennio_lg_950x440-1

Az év legjobb filmzenéjének jelölte a Tarantino Aljas nyolcasát aláfestő Morricone-alkotást a British Acedemy Film Awards zsűrije. A 87 éves zeneszerzővel a Billboard készített interjút, melyben Morricone többek közt a rendezővel való szeszélyes munkáról is mesél.

„Én minden rendezőnek igyekszem megteremteni a saját, különbejáratú zenei világát” – több, mint 500 kultikus film zenéjével és televíziós betétdallal a háta mögött Morricone az az ember, akit Tarantino évek óta környékez s próbál rábírni a közös munkára. Bár az Aljas nyolcas az első film, melynek teljes hangzóanyagát az olasz zeneszerző jegyzi, a rendező már korábban is szívesen nyúlt Morricone szerzeményekhez. A Kill Bill, a Halálbiztos vagy a Django zenéjében felbukkanó betétek szerzője ugyan sokáig úgy vélekedett: „Tarantino mindenféle konzekvenciát nélkülözve szórja tele a jeleneteket a legkülönfélébb zenékkel”, mára sikerült kibékülnie a jelenséggel.

Tarantino már a Becstelen Brigantyk zenéjének megírására is felkérte a zeneszerzőt, aki akkor elutasította az ajánlatát. Nem úgy az Aljas nyolcas esetében. „Miután elolvastam a forgatókönyvet tudtam, hogy egy mesterműről van szó. (Tarantinonak) adott az a különös tulajdonsága, hogy olyan váratlan s bizarr módokon jeleníti meg az erőszakot, amelytől az megszűnik elborzasztó lenni, más mögöttes tartalmakat kap.”

enniomorricone

Morricone – azon túl, hogy megírta az Aljas nyolcas főcím-s néhány betétdalát – beleegyezett, hogy Tarantino a filmben felhasználja azokat a műveket, melyeket eredetileg a John Carpenter-féle A Dologhoz írt, ám soha nem használt fel. A zeneszerző ezt követően mindössze egy hónap alatt írt és hangszerelt meg, valamint vett fel a Cseh Nemzeti Filharmonikusokkal 25 percnyi, vadonatúj anyagot. Morricone mindig is híres munkatempójának saját bevallása szerint egyetlen titka van: „ha az ember pontosan tudja, mit akar, nem nehéz gyorsan dolgozni.”

A zeneszerző pedig közel 90 éves kora ellenére 2016-ban is európai turnéra indul leghíresebb filmzenéivel. „Egy filmzeneszerző többnyire láthatatlan, a közönségtől elzárva, vákuumban dolgozik. Csak akkor látjuk a közönség valós ideje reakcióit, akkor adhatjuk át igazán azt az üzenetet, ha mi magunk állunk színpadra. Mit mondhatnék, imádom a munkám.”