A fesztivál rádió.
Egész évben zene.

 

Open Air Rádió

Pop, csajok, satöbbi: Barlog Károly – E/

Molnár Barnabás
2020. március 8., 19:08

A tavalyi év egyik megbúvó meglepetése volt a kortárs magyar kiadványok közt a fiatal vajdasági író, Barlog Károly harmadik kötete, az E/ – soundtrack-próza, ami a Noran kiadásában jelent meg. Különös alkotás.

Nyakunkon a tavasz, már nem minden esetben indokolt, hogy valami gusztustalanul vaskos kötettel gubbasszunk a szobánk mélyén, sálba burkolva és NeoCitrantól trippelve. Feltartóztathatatlanul jön a napsütés, és a farzsebbe becsúsztatható, szolidan szórakoztató, de mégis tartalmi plusszal felruházott könyvek ideje, az olyan köteteké, amik nem követelnek osztatlan, kibillenthetetlen koncentrációt, hanem néhány oldalas sztorijaikat akár a trolira várva is befalhatjuk, és ennek dacára sem marad bennünk tartalmi és gondolati hiányérzet.

Az 1986-ban, (az akkor még jugoszláviai) Zentán született, azóta Délegyházán élő Barlog Károly elsősorban zenefüggőket megszólító, különös, E/ című kötete is ilyen.
Másfél-, két óra alatt lezavarható novelláskötet, amiben mind a huszonhét írás egy szinte már csontig lerágott, mégis örök toposzt, egy férfi és egy nő kapcsolatát járja körbe. De hiába unalomig ismert már az irodalomnak ez a területe, Barlog képes ezt ismét megtölteni valódi tartalommal, olyan érzelemfoszlányokkal, amit bárki átérezhet, és olyan, szívedet egy kicsit, mint egy szivacsot, megfacsaró szituációkkal, amilyeneket bármelyikünk átélt és átélhet.
De nem csak nagyon szórakoztató és zsigeri érzelmekre ható írások ezek, hanem egy nem is akármilyen válogatáskazetta, amin szerepel többek közt a Kispál és a Borztól a Lefekszem a hóba, a Dead Kennedys-től a Too Drunk to Fuck, és persze Tom Waits, akinek amúgy is bérelt helye van minden ilyen válogatáskazin, függetlenül attól, hogy éppen csak most összetört, vagy nemrég megcelluxozott szívnek készítjük a szalagot.

Adná magát, hogy A és B oldalra legyen bontva a kötet, de Balrog egy plusz szerkesztéstechnikai csavarral teszi érdekesebbé a könyvet (egyben háromoldalúvá a kazettát), és eredetibbé a témaválasztást: a dalokat nézőpontok alapján válogatta össze, így egy-egy csomagban kapjuk meg az egyes szám első, második és harmadik személyben elénekelt dalokat, amelyek amúgy szerves részét képezik, komoly szerepet játszanak az éppen aktuális novella hangulatában. Időnként ez már a címben megjelenik, más esetekben csak a szövegtestek hangulatát hajtják uralmuk alá. És bár a zenefüggők előnyből indulnak, a dalokat nem ismerők is simán feloldódhatnak ezekben a rövid írásokban.

Nyilván a szerkesztésbeli finomságok és ötletek nem érnének túlságosan sokat valódi tartalom nélkül, de a fiatal szerző ezt az akadályt is nagyon ügyesen veszi. Nem mondom, hogy itt-ott nem lehet észrevenni a kilógó lólábat, a milliomodszor elsütött hangulat vagy téma felett érzett, sajgó fáradtságot, de azért többé-kevésbé mindenhol üt, aminek ütnie kell. Öröm, szégyen, siker, kudarc, összejövés, szétmenés, minden itt van, és minden úgy van itt, ahogy bármelyikünk megélheti. A 2019-es magyar irodalmi termés egyik üdítő színfoltja.

Ne keresd, itt van: Barlog Károly harmadik kötete, az E/ – soundtrack-próza

Szerző: Molnár Barnabás
A Goat Girl új dallal és klippel hatol a felszín alá
márc. 14., 15:51