A fesztivál rádió.
Egész évben zene.

 

Open Air Rádió

10 felejthetetlen performansz az Oscar-gálákon

2015. február 21., 19:30

Az Akadémia díjátadó gáláján a jelölt filmek soundtrackjeinek élő előadása is pont olyan izgalmas, mint az elismerést kifejező Oscar-szobrok kiosztása. Emlékezzünk Björk egyetlen és egyben kitörölhetetlen Oscar-megjelenésére a hattyús ruhakölteményben, Elliott Smith és Janet Jackson karrierjének grandiózus fellépésére, vagy Karen O könnyfakasztó filmdalára.

BJÖRK – “I’VE SEEN IT ALL” (2001)

2001-ben Björk bevonulása a vörös szőnyegre történelmi pillanat volt. Ekkor varázsolt el mindenkit hattyúruhájával, ami akkor – az izlandi énekesnővel együtt – ikonikus ruhadarabként vonult be a divat történelmébe is. Björk színpadi előadása is meggyőző volt: Lars von Trier Dancer in the Dark (Táncos a sötétben) filmjének betétdalát senki más nem tudta volna olyan érzelmekkel elénekelni, mint ő az I’ve Seen It All-t. A gála után Björk mégis azt nyilatkozta, hogy valószínűleg ez volt életében az első és egyben utolsó alkalom, hogy betette a lábát az Akadémia csillogó rendezvényére.

KAREN O – “THE MOON SONG” (2014)

Tavaly a New York-i Yeah Yeah Yeahs indie rock zenekar frontnőjeként ismert Karen O lepte meg az Oscar díjátadójára összegyűlt társaságot, amikor élőben adta elő álmodozó, lo-fi altatódalát. A dal a Joaquin Phoenix és a Scarlett Johansson alakította intelligens számítógépes operációs rendszerének szerelmét végigkövető Spike Jonze féle Her (A nő) című film zenéjeként sajnos alulmaradt a Frozen Let It Go-jával szemben, mégis az Ezra Koening közreműködésével énekelt holdszerenád a leglúdbőröztetőbb előadása volt az ünnepségnek.

JANET JACKSON – “AGAIN” (1994)

A legfiatalabb Jackson lány 1994-ben a John Singleton rendezte Poetic Justice című romantikus dráma popballadáját énekelte el egy visszafogott, krémszínű öltönyben, hatásos gyertyakoszorú és vonósok bevonásával. JJ performansza azért is volt emlékezetes, mert ezzel az előadással bizonyította a kételkedőknek, hogy nem csak táncolni, de énekelni is tökéletesen tud. A film további érdekessége, hogy Tupac Shakur (2Pac) mellett a főszerepet szintén Janet Jackson játszotta, de a filmet a Maya Angelou idézetek mellett csak Janet betétdala mentette meg a bukástól.

LEVI STUBBS – “MEAN GREEN MOTHER FROM OUTER SPACE” (1987)

Az 1986-ban készült Little Shop of Horrors (Rémségek kicsiny boltja) horror-musical-vígjátékban olyan sztárok tűnnek fel, mint Rick Moranis, Steve Martin és Bill Murray. A film zenéjét a többszörös Oscar-díjas Alan Menken szerezte, a dalszövegeket pedig a kétszeres Oscar-díjas Howard Ashman írta, akinek Mean Green Mother From Outer Space című dalát az 59. gálán a Four Tops frontembere, Levi Stubbs is előadta egy emlékezetes, Las Vegasba illő produkcióval – és persze a kultikus musical vérszívójával, Audrey II-val.

BOB DYLAN – “THINGS HAVE CHANGED” (2000)

Bob Dylan írta és rögzítette a 2000-es Wonder Boys (Pokoli hétvége) című filmhez készült dalt (Things Have Changed), melyért mind az akadémiai, mind a Golden Globe-díjat megkapta. Bob Dylan blues-dala az egyik olyan előadás volt, amit szerte a világon a legtöbben néztek a műholdas közvetítések történetében.

DONNA SUMMER – “LAST DANCE” (1978)

A zenetörténelem diszkókirálynője 1978-ban teátrális előadással mutatta be csillogó dancefloor-dalát. A Last Dance a kultikus diszkófilm, a Thank God It’s Friday (Végre péntek van) filmzenéjeként kerül az Akadémia gálájára, majd el is nyerte a legjobb filmdalnak járó Oscar-díjat is, melyet a szerző, Paul Jabara kapott. Summer énekét Grammy-díjjal jutalmazták. A film soundtrackje számára Summer egy teljes lemezoldalnyi terjedelemben dolgozta fel Serge Gainsbourg és Jane Birkin erotikus örökzöldjét, a Je t’aime (moi non plus)-t, természetesen a Love to Love You Baby stílusában.

ELLIOTT SMITH – “MISS MISERY” (1998)

A 2003-ban 34 évesen elhunyt amerikai énekes, dalszövegíró és zenész karrierjének fénypontja volt, amikor az 1998-as díjátadón kvázi ismeretlenként, megilletődve, hófehér öltönyben, egy akusztikus gitárral a nyakában állt a mikrofonhoz, és lehunyt szemmel, fátyolos hangon adta elő a Good Will Hunting című Gus Van Sant-film Oscar-jelölt betétdalát, a szívbemarkoló Miss Misery-t. A díjat végül a Titanic Celine Dion által énekelt főcímdala kapta.

NEIL YOUNG – “PHILADELPHIA” (1994)

Város a testvéri szeretet, a hely, hívja haza, Ne fordíts hátat nekem, Nem akarok egyedül lenni, a szeretet örökké tart” – énekelte Young a csörgedező zongoradallam felett törékeny énekhangján a Tom Hanks főszerepében játszott azonos című film záródalaként. Az előadás különlegessége volt, hogy a dal vokáljait Neil Young felesége, Pegi és nővére, Astrid énekelte. A díjat végül a film nyitódala, Bruce Springsteen Streets of Philadelphia-ja kapta meg, de Springsteen így is elismerően beszélt köszönőbeszédében Youngról és daláról.

DOLLY PARTON – “9 TO 5” (1981)

Ritka pillanata volt az Oscar gálák történetének, amikor a bögyös, mozdulatlan platinahajú country-sztár, Dolly Parton lépett fel az Akadémia gáláján. Partonnak 1980-ban indult be filmes karrierje: Jane Fonda mellett a Nine to Five egyik főszerepét játszotta, hatalmas sikerrel. Az azonos című betétdal nemcsak a slágerlistákat vezette hetekig, de az Oscar jelölés mellett egy Golden Globe jelölést is kapott.

AALIYAH – “JOURNEY TO THE PAST” (1998)

A 2001-ben, repülőszerencsétlenségben elhunyt R&B csillag elénekelte az Anastasia című Fox Studios rajzfilm egyik betétdalát (Journey to the Past). A dalt Oscar-díjra is jelölték, 1998-ban az átadón Aaliyah elénekelte, de a legjobb dalnak járó díjat (Smith Miss Misery-jével egy kategóriában) a Titanic betétdala kapta meg. A produkcióval mégis az Oscar gálák legfiatalabb előadójaként emlékezünk Aaliyah-ra, aki ekkor mindössze 19 éves volt.

Lily Allen gyilkos és imádnivaló keretet ad a nyárnak
Már. 16., 9:00
Reblog-kész művészet a cyber generációnak – Dom Sebastian
feb. 17., 15:45
Sky Ferreirát is bajba keveri Nicolas Cage
feb. 12., 19:16