A fesztivál rádió.
Egész évben zene.

 

Open Air Rádió

10 film, amely nélkül nem múlhat el 2015

2015. december 30., 20:30

Az év utolsó napjai mindig is a látszólag reménytelen, menthetetlen helyzetekről és az azokból való makacs kilábalásról szóltak, az Uncut magazin év végi listája pedig ennek megfelelően esélyt ad arra, hogy még szilveszter előtt bepótoljuk 2015 legérdekesebb filmes dobásait.

birdmanlead

A Disney leigázta a Star Warst, Hollywood kiizzadt magából még egy tucat szuperhősfilmet és lehúztak még egy bőrt Spielberg dinoszauruszairól – sűrű, ám kétségtelenül kiszámítható év volt 2015 a 3D-s szemüveget vajas popcornnal társító mozibajárók számára. Ám a hatványra emelt kasszasikerek mögött titokban jóval emberibb filmtermés rejtőzik, melyből szemezgetve az Uncut magazin készített reprezentatív összeállítást. A lista kis testi hibája felett, miszerint a rajta szereplő filmek döntő többségét nem játsszák a magyar mozik, ez alkalommal, az évváltás szellemében szemet hunyunk.

10. Timbuktu

Aktuálisabb nem is lehetne a nyugat-afrikai muszlim szélsőségesek rémuralmát az utca hangsúlyozottan muszlim, ám teljesen mindennapi embere szemszögéből bemutató dráma. Az Abderrahmane Sissako rendezte film talán nem a legideálisabb alapozás egy féktelen szilveszter éjszakához, ám ez vajmi keveset von le az időzítés adta értékéből.

9. Beasts of No Nation

Amennyiben karácsony este a család a Reszkessetek betörőket nézte ahelyett, hogy az afrikai gyermekkatonák brutális mindennapjairól szerzett volna nem kívánt információkat, itt az ideje kompenzálni. Cary Joji Fukunaga fiktív portréfilmje ablak egy olyan világra, amelyet soha, senkinek nem kívánnánk.

8. Wild Tales (Eszeveszett Mesék)

A producerként nem kisebb és nem nagyobb nevet, mint Pedro Almodóvart lobogtató Wild Tales hat rövidfilm összefűzése, melyeket egyetlen dolog fűz össze: a bosszú. A kaotikus, esetenként bizarr történetek az anarchia jelenségét boncolgatják és szükségességét feszegetik, az igazi borzalmakhoz elengedhetetlen sötét humorral fűszerezve.

7. While We’re Young

A hazai kritikák „kíméletlenül vicces” filmként aposztrofálják, pedig valójában csak kíméletlen az idősödő párt alakító, idősödő Naomi Watts és Ben Stiller párosa. A múló fiatalságért való kapálózás önmagában örök és gazdag téma, Noah Baumbach filmje mégsem vette fel a kesztyűt és megmaradt minden idők egyik amerikai, rózsás vígjátékának.

6. Birdman

Az év egyik leginkább hozsannázott filmje, mely ugyan fél órával játékidő s cselekmény terén is túllóg az ideális hosszon, mégis ott rejlik benne valami, az utóbbi évek gyártásaiból hiányzó megfoghatatlan tényező: az ötlet maga. Arról nem is beszélve, Antonio Sanchez egy szál dobfelszerelésre komponált filmzenéje szintén megér egy misét.

5. Mad Max

George Miller az eredeti film jobbára teljesen értelmetlen újraalkotását egyszer már mi is kiveséztük, felsorolva a film heveny sebesüléseit és kevés, de jó megoldását.

4. Carol

2015 természetesen nem múlhat el legalább egy, a nemiséget feszegető film nélkül. Szerencse, hogy az ötvenes évek New Yorkjába kalauzoló leszbikus lányregény, túllendül a nagy rádöbbenéseken: mindannyiunk által megélt emberi kapcsolatokat állít mérlegre.

3. Love & Mercy

Az életrajzi filmnél csak egyetlen hálátlanabb műfaj létezik, a zenés életrajzi film. A Beach Boys frontember Brian Wilson, legyen bár a tökéletes popzenét megálmodó művész vagy a pszichiátriai eset, bőséges alapanyagnak bizonyult Bill Pohlad – ha nem is minden részletében hiteles –, ám kétségtelenül elgondolkodtató művéhez.

2. The Duke of Burgundy

Meglehetősen végletes film született Peter Strickland kezei közt: a pillangók, molyok preparálásából egy teljességgel bizarr leszbikus örvényig jutunk, amelyben a vak bizalom a legsötétebb mélységekbe rántja a szeretőket.

1. Inherent Vice (Beépített Hiba)

Paul Thomas Anderson meg van lőve: filmjében épp a csúcsponton csapják el tréfával a legkomolyabb jeleneteket s fordítva, így mozi önmaga kioltása. Az Inherent Vice a hetvenes évek Nixonnal, Manson gyilkosságokkal és Vietnammal vegyített amerikai álmának sötét oldalára repít, amelyből így vagy úgy, de mindenki menekülni szeretne.