A Telekom Electronic Beats bemutatja: BP Underground – Elektronikus Zene
2017-ben indult útjára a nagysikerű BP Underground című dokumentumfilm-sorozat, melynek első része a hardcore-punk szcénát mutatta be, majd ezt követte 2018 nyarán a második rész a hazai hip-hop szubkultúráról. A Rockmaraton fesztiválon külön színpad viselte a BP Underground nevet, a hip-hop film országos moziforgalmazásban látható, és legutóbb a rangos Highlights of Hungary kreatív gyűjtés díjazottja lett. A BP Underground epizódjai Berlintől Los Angeles-ig részt vettek több nemzetközi filmfesztiválon. A Koltay Anna-Turán Eszter alkotópáros elkészítette a sorozat harmadik epizódját, amely a budapesti elektronikus zenei szcénát mutatja be.
A BP Underground dokumentumfilm sorozat tisztelgés a város underground szubkultúrái előtt. A különböző epizódok célja az adott szcéna kialakulásának és közösségépítő erejének bemutatása. A film a szubkultúra meghatározó figuráin keresztül kalauzolja el a nézőt a legfontosabb zenéktől a közvetített üzenetig, az ikonikus lemezbolttól a kultikus klubig, a kezdetektől indulva, nagy hangsúllyal a ’90-es évek „aranykoráig”, eljutva a 2000-res évekig, végül kicsit a mára is reflektálva.
Csakúgy, mint a többi rész, ez is sajátos képi világgal és sok archív felvétel segítségével idézi meg a közeg kialakulását és virágzását. A film olyan csomópontokat érint többek között, mint az FMK, a Kultiplex, a Supersonic, a Fáklya Klub, a Trafó, a Zöldség-gyümölcs, a Cha Cha Cha, a Jailhouse, a Merlin, a West Balkán, a Frankhegy, a Katlan, a Cinetrip, a Corvin-tető, az Ozora, az Alkotótábor, vagy épp a Patex klub. Bemutatja a színtér fontosabb szereplőit, elhelyezi és definiálja a műfaj sajátosságait, taglalja a kiterjedt zenei szcéna irányzatait. Többek között arra is keresi a választ, hogy a főváros, mint központ hogyan alakította az elektronikus zenei szcénát és a party-kultúrát. A BP Underground harmadik epizódja is, mint egyfajta korlenyomat, visszahozza a kilencvenes évek életérzését, a nyugati hatások korlátok nélküli beáramlásának korszakát, amikor menő volt acid party-ra járni, mindenkit a rave érdekelt, bejött a goa Trance, a legjobb bulik pedig a Katlanban vagy a Frankhegyen voltak. Bejöttek a szabadtéri partyk és mindenki kipróbált minden hirtelen megjelenő tudatmódosítót, közben Tilos Rádiót hallgatott, és Palotai & Titusz volt az Isten. Hogyan alakultak ki az egyes műfajra jellemző sajátosságok, mi a különbség a jungle és a drum ’n bass között? A goa trance-t hogyan tudja valaki befogadni, és mitől vált valaki technós arccá? Kik azok a ma is ismert figurák, akik központi szereplői voltak ennek a közegnek, mit gondolnak ma a gyökereikről és mit vittek magukkal útravalóul? Ki az az Oleg, Naga, Kenguru, Kevin, Titusz, Shuriken, AMB, Palotai, Cadik, Prieger Zsolt, Yonderboi, Zságer Balázs, Vajdai Vili, Anorganik vagy Superman? Milyen zenekar a Korai Öröm és mi volt a jelentőségük a party-kultúra kialakulásában? Milyenek voltak a legendás Tilos partyk? Mi köze volt Szabó Simonnak a Bladerunnaz-hoz és a d’n’b-hez? Mi az a Rewind és mi történt a Kopaszi Gáton, a West Balkánban, a Cha Cha Chában vagy a Zöldség-gyümölcsben?! Mi volt az a legendás Future Sound of Budapest válogatás és party-sorozat? Milyen flyereket tervezett Fabricius? Hogyan futott be az Anima Sound System? Vajon a zene szeretetén túl a szubkultúrához tartozás mennyire válhat életre szóló kötelékké? A különböző, főleg angolszász gyökerű műfajoknak mi a sajátos magyar íze? Hogyan jött létre anno Ozora? Mi a jelentősége a Telekom Electronic Beats fesztiválnak a szcénában? Milyen ma az itthoni underground elektronikus zenei közeg, van-e létjogosultsága, hangja és ereje a digitális világban?
A BP Underground – Elektronikus zene dokumentumfilm a Telekom Electronic Beats támogatásával valósul meg a Moviebar Productions filmgyártócég gyártásában. A BP Underground dokumentumfilm premierje szeptember 20-án lesz a budapesti Toldi moziban, ezután több vetítésen is látható majd.
A fotókat Cseke Dorka készítette.