Az álom rezgéshatárán – Peter Ogi tavaszköszöntő darabjának világpremierje az A38 hajón
Peter Ogi – MusiContact projektjével – több éve kutatja a hanggal és vizuállal kialakított rezgőterek működését. A MusiContact koncepciója elmossa a határokat a hangélmény és a zenei élmény között, egyúttal gyógyító rezgésélményként kezeli a hangzó textúrak összhatását. Szerda este először, és ebben a különleges formában talán utoljára hallható az Ether című mű.
“Egy gongütésben minden zene benne van” – ezt a buddhista bölcsességet megfordítva a MusiContact “minden zene” egyszerre való megszólalásából egy zengő gongszerű hangkupolát épít. “Mintha belépnél egy rezgő gong belsejébe” – állítja a szerző.
A MusiContact az Ether című darabjában a Dreampire (audiovizuális álomkommunikációs adatbázis) és a Rosinflux (Temesvári Balázs – feszítetthúr-installációk) projektekkel működik együtt.
A MusiContact hiszi, hogy az éber álmodás allapotában a közvetlen teremtőerő szabadul fel és lép akcióba.
A Dreampire audiovizuális adatbázisából származó álomvetítés két egymással szemben elhelyezkedő vásznon zajlik, és létre hoz egy Álom-Ethert melyhez az éber álmodás állapotában kapcsolódunk.
Az Ether négy tételben 50 percig tart. A darab a harmadik tétel csúcspontján John Cage 4’33’’ című csendjébe torpan, melyet a darab záró tételében egy, a MusiContact szellemében komponált, minimál-elektronikai dj-set atmoszférája old fel.
https://www.youtube.com/watch?v=zY7UK-6aaNA
A kvadrofon hangosítás, a kórus es a hangszeresek koncentrikus körökben való elrendezése egy mandala-rózsát ábrázolva lehetővé teszi, hogy egy hangrózsa fokozatosan nyíló szirmai között sétálhassunk a darab időtartama alatt.
Ha azt kérdezed, mit keres itt a két szóló hegedű, akkor a Tavaszi Rózsát kell megemlítenünk két szerelmes méhecskével, kik bódultan táncolnak az illattól zengő rózsaszirmok között. Tavasz van, és ez egy tavaszi MusiContact esemény.
A darab másik síkján mintha ezer galambot szabadítanánk ki kalitkáikból. Szabadulás, megnyilás, szabadítás – ez tehát a mozdulat.
Az Ether ennek a mozdulatnak négy fázisát jeleniti meg.
A teljes folyamat a szabadság szándékáról, tudatosodásáról, akarattá válásáról és végül megcselekvéséről szól.
1. The Impulse
Az első tétel a szándék születése és akarattá sűrűsödésének folyamata.
A világítás színe vörös.
A hangzó háttér textúrája eső és víz.
A Tudat a biológiai szférán keresztül jelenik meg az anyagi valóságban. A szándék impulzusai az agyban elektromos kisülések apró jelenségeiből keletkeznek. Az agy egy bioelektromos berendezés.
A tétel hasonlatként az esőben megázó nagyfeszültségű drótok elektromos rövidzárlati állapotát használja, és így jeleníti meg. A vérből es elektromosságból álló agyi folyamatok az impulzusok, rövid energia-leadások jelei.
A jelek sűrűsödnek, ahogy az agy megvizsgálja a szándékot és eldönti, hogy akarattá szilárdítja-e a jelet. Az impulzushangok sűrűsödése a gondolati káoszt imitálja, ahogy a bodymind rendszer a kezdeti impulzust visszhangozza és „vitatja”. Végeredményként a tétel végére a szándék akarattá sűrűsödik es tudati paranccsá szilárdul.
2. The Flow
A második tétel a tudatossá lett akarat-parancs elektromos jeleinek végigáradása az idegrendszer hosszú, szétágazó fonalain.
A világítás színe kék, majd zöld (mélységes univerzum-szín, az óceánok színe, a Föld színe, végül a természet zöld színe).
A hangzó háttér textúrája szél.
A jelek, mint elektromos töltésű elektronok, hasonlóan a fotonokhoz és a fényhez töretlen hullámokként terjednek, futnak végig akadálytalanul áramolva az idegi pályákon. A hullámzó harmónia dominál es a bálnák lassúságával hömpölyög.
Debussy Tenger című szimfonikus költeményének egy üteme nyúlik tíz perc hosszúságúra a végtelen fele. Ős-tenger, ahol minden áramlik.
Akadálytalan flow, a gátak feloldódnak. Hosszú hangok harmóniáin lebegünk.
3. The Flying/The Unfolding Petals
A harmadik tétel az idegpályákon végigáramló tudatosodott akarat-parancs megérkezése a kezekbe, ujjakba, izmokba.
A világítás színe aranysárga (az anyagi világ es a hullám-természetű univerzum aranykapujának színe).
A hangzó háttér textúrája tűz.
A láthatatlan test cselekvése történik.
Ez a megnyílás és a kalitkák megnyitása is egyben. Ezernyi madár repül szabadon az ég fele; a rózsa kibomlik egészen.
A klarinétok fénye teszi teljessé az érzetet. A tubák is kecsesen verdesik főnix-szárnyaikat. A szabadság megvalósul.
Kicsi lelkek szárnyakra kapnak, repülnek s repítenek minket is halkuló staccato-sorozatokkal e pici hangok könnyed szféraiba.
4. The Closure
a) Hirtelen leáll minden és e különleges hangszeres felállásban interpretálva John Cage 4’33’’ Csendjét idézzük.
A világítás élesfehér, mely a Csend időtartama alatt lassan halványul, sötétül.
A rezgőtérben kifinomodott érzékelésünk most „meghallgatja” a csendet s tudatunk megérti azt.
“A csend is csak egy másik fajta zene” (John Cage)
b) A csend végül megint hangzásba rezonál, gerjed óhatatlanul, ez az univerzum örök dinamikája.
Elektronikus atmoszféra dereng fel. A felszabadult cselekvés etheri ujjai most egy láthatatlan, leírhatatlan, csakis elektronikus módon megjeleníthető zongora billentyűin játszadozik, futamozik, teremt hangzást.
A planetáris hang-tájkép harmóniái – Satie meditációja.
Les harmonies planetaires…
Es vissza a Földre. Back to Earth to Be Free.
Az Ether közreműködői:
– vegyes kórus (Balázs Nóra, Mennyhei Ádám, Ferdinánd Árpád)
– álmok – audiovizuális álom-kommunikáció / Dreampire
– feszítetthúr-installációk / Rosinflux
– live dj-set / swanasa+slow
– két szólóhegedű / Kézdy Luca, Frankie Lato
– 4 tuba
– 4 klarinét
– kvadrofon elektronika / Peter Ogi, Szegedi Márton
Az eseményt a Sambhala Tibet Központ tartja a Tibet Nap alkalmából április 1-jén, szerda este az A38 hajón.