Az USA és a betiltott lemezborítók
Bevezetőként álljon itt egy néhány kijelentésre támaszkodó mankó, hogy milyen állapotok uralkodtak abban az aránylag fiatal országban, ahol az itthon maradt rokonok szerint a kerítés is kolbászból lesz, egészen az idők végezetéig. 1865-ig legitim rabszolgatartás. 1965-ig a szavazati jog megvonása többek között az afroamerikai lakosoktól. 2065-ig prüdéria.
Szex a civilek körében. Tessék? WC-kagyló a lemezborítón. Mi van? Mormonok félmeztelenül. Megőrültél?
Az USA cenzúra más elveken működött, mint a CCCP cenzúra. Utóbbi legalább érthető volt, hiszen a szovjet-cenzúra primitív és kiszámítható mederben csordogált. A Szovjetunió repülőgépei és egyéb légi járművei tapadtak az égre, azaz soha nem estek le. A világatlaszok mellékletének összes mutatóját a Szovjetuniónak kellett vezetnie: a legnagyobb kukoricatermelő ország, a leghosszabb tenger alatti híd, a legsósabb tó, a leges legtöbb autonómia egy fedél alatt, a leges leges leghatalmasabb nyírfák. Csak pozitív eredmények. Saját házuk tájáról kizárólag sikereik láttak napvilágot.
Ezzel szemben az amerikai cenzúra más elven működött. Olyan elv mezsgyéjén, amely megértéséhez meg kell várnunk az USA sajtó- és médiairányítására vonatkozó, 100 évre titkosított iránymutatásának nyilvánosságra hozatalát. Persze, csak ha van ilyen. Bizonyos svédek szerint igen, van.
Következzék tehát egy személyes elemzés, komolytalan meglátásokkal arról, hogy egy-egy lemezborító miért nem láthatott napvilágot, miért került tiltólistára az Amerikai Egyesült Államokban.
Poison, Open Up and Say…Ahh! (1988)
A lemezborítót az Amerikában élő magyarok védelmében tiltották be. A paprika nem méreg.
* * *
Jane’s Addiction, Ritual de lo Habitual (1990)
A borító színvilága agressziót sugallt és a kommunizmus feléledésének lehetőségét jelenítette meg egy kritikus időszakban.
* * *
Kanye West, My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)
Nem volt egyértelmű, hogy a festményen Kanye West egy pointerrel, vagy egy angyallal napozik. Másodrészt, a kommunizmus veszélye még 2010-ben is akut jelenség volt.
* * *
Tad, 8-Way Santa (1991)
Félmeztelen mormon férfi nem kerülhetett lemezborítóra.
* * *
The Beatles, Yesterday and Today (1966)
Paul egyértelműen ásít. Ez unalmat és érdektelenséget tükrözött a vietnámi háborút illetően. Ringónak is elege van, testtartásából világos, hogy legszívesebben dezertálna.
* * *
Blind Faith, Blind Faith (1969)
Egy női örömöket kiszolgáló intim eszköznek (vibrátor) nincsen szárnya.
* * *
Lynyrd Skynyrd, Street Survivors (1977)
Az európai középkorban máglya járt volna a boszorkányos jövendölésért. Fehér térdzokniban lezuhanni egy repülőgéppel és két másik zenekari taggal együtt meghalni: tilos.
* * *
Guns N’ Roses, Appetite for Destruction (1987)
A lemezborító, a betűk elrendezése miatt Pearl Harborra emlékeztetett.
* * *
The Mamas and the Papas, If You Can Believe Your Eyes and Ears (1966)
A kád kicsiny mérete nem felelt meg az amerikai BASU-nak, a Kádasok Amerikai Szakszövetségének. John Smith nagyobb kádat kívánt a lemezre helyezni, de a nagylemezek szabványmérete ezt sajnos nem tette lehetővé.
* * *
Sky Ferreira, Night Time, My Time (2013)
Az előadó nem fél kielégítő módon a terrorizmus veszélyétől. Nagyobb fokú félelem láttatása esetén a borító engedélyezhető lett volna.