A fesztivál rádió.
Egész évben zene.

 

Open Air Rádió

Bigflo & Oli: Dommage – az elmúlt év legjobb francia dala Stromae társszerző-produceri segítségével

2018. február 11., 23:58

A most hétvégén tartott Les Victoires de la musique („a francia Grammy”) gáláján elég sok jeles művész kapott megérdemelt díjat (Charlotte Gainsbourg az év női előadójaként, Camille a legjobb koncertprodukcióért, MC Solaar az egy évtized után kijött visszatérő albumáért, Étienne Daho az életművéért stb.), az elmúlt év legjobb dalának pedig a közönségszavazatok alapján a toulouse-i Bigflo & Oli rapper testvérduó Dommage (Kár) című klipslágerét választották, melyet társszerző-producerként a belga szupersztár Stromae jegyez.

A fivérek közül a nagyobbik Florian José Ordonez 1993-ban, míg Olivio Laurentino Ordonez 1996-ban született. Argentin édesapjuk egy salsa zenekar gitáros-énekese volt, algériai származású mamájuk meg a francia sanzonok szerelmese, de a fiúk már alsósként a hiphop mellett döntöttek – Oli az első klipjük idején még csak kilenc éves volt. A Conservatoire de Toulouse növendékeiként is tanultak zenélni, Bigflo dobolni és zongorázni, Oli trombitálni, és ezt a klasszikus zenei műveltségüket a dalszerzéskor és stúdiófelvételeiknél is hasznosítják. A régimódi, pozitív üzenetű történetmesélős rapdalokban gondolkodó testvérek 2013-ban kaptak lemezszerződést a nagy Polydor cégtől, és 2014-es ötszámos Le Trac (Drukk) EP-jük után 2015 nyarán álltak elő La Cour des grands (A nagyok udvara) című debütalbumukkal, mely pár hónap alatt platinalemez lett.

A tavalyi La vraie vie (Az igazi élet) albumra már olyan híres vendégeket is hívtak, mint az amerikai Busta Rhymes vagy Stormae. A belga szupersztár zeneszerzőtársként és hangszerelő-producereként totális Stromae-slágerszámmá tette a cselekvésre buzdító Dommage-t, melyben a két raptestvértől apró kis tanmeséket kapunk: egy fiú nem meri megszólítani a buszon napról napra látott szép lányt, egy másik folyton otthon punnyad és nem megy el abba a buliba, ahol találkozhatna élete nőjével, egy lány az apja nyomására feladja az énekesnői ábrándjait, hogy üzemi munkás legyen, egy feleség pedig túl sokáig vár, hogy elhagyja brutális férjét, és az utolsó verésbe belehal („el kellett volna indulni/meg kellett volna tennie” – mondja minden versszak után a refrén). A Dommage csaknem százmilliós nézettségű klipjét Benoît Pétré rendezte.

Louis prend son bus, comme tous les matins
Il croisa cette même fille, avec son doux parfum
Qu’elle vienne lui parler, il espère tous les jours
Ce qu’il ressent au fond d’lui, c’est ce qu’on appelle l’amour
Mais Louis, il est timide et elle, elle est si belle
Il ne veux pas y aller, il est collé au fond d’son siège
Une fois elle lui a souri quand elle est descendu
Et depuis ce jour là, il ne l’a jamais revue

Ah il aurait dû y aller, il aurait dû le faire, crois-moi
On a tous dit : „Ah c’est dommage, ah c’est dommage, c’est p’t’être la dernière fois”

Yasmine a une belle voix, elle sait qu’elle est douée
Dans la tempête de sa vie, la musique est sa bouée
Face à ses mélodies, le monde est à ses pieds
Mais son père lui répétait: „Trouve-toi un vrai métier”
Parfois elle s’imagine sous la lumière des projecteurs
Sur la scène à recevoir les compliments et les jets de fleurs
Mais Yasmine est rouillée, coincée dans la routine
Ça lui arrive de chanter quand elle travaille à l’usine

Ah elle aurait dû y aller, elle aurait dû le faire, crois-moi
On a tous dit : „Ah c’est dommage, ah c’est dommage, c’est p’t’être la dernière fois”

Diego est affalé au fond du canapé
Il engueule son p’tit frère quand il passe devant la télé
Ses amis sont sortis, il ne les a pas suivis
Comme souvent seul, la Lune viendra lui tenir compagnie
Diego est triste il ne veut rien faire de sa nuit
Il déprime de ne pas trouver la femme de sa vie
Mais mon pauvre Diego, tu t’es tellement trompé
C’était à cette soirée que t’allais la rencontrer

Ah il aurait dû y aller, il aurait dû le faire, crois-moi
On a tous dit : „Ah c’est dommage, ah c’est dommage, c’est p’t’être la dernière fois”

Pauline elle est discrète, elle oublie qu’elle est belle
Elle a sur tout le corps des tâches de la couleur du ciel
Son mari rentre bientôt, elle veut même pas y penser
Quand il lui prend le bras, c’est pas pour la faire danser
Elle repense à la mairie, cette décision qu’elle a prise
A cette après midi où elle avait fait sa valise
Elle avait un avenir, un fils à élever
Après la dernière danse, elle s’est pas relevée

Ah elle aurait dû y aller, elle aurait dû le faire, crois-moi
On a tous dit : „Ah c’est dommage, ah c’est dommage, c’est p’t’être la dernière fois”
On a tous dit : „Ah c’est dommage, ah c’est dommage, ah c’est dommage, ah c’est dommage”
On a tous dit : „Ah c’est dommage, ah c’est dommage, ah c’est dommage, ah c’est dommage”

Ah elle aurait dû y aller, elle aurait dû le faire, crois-moi
On a tous dit : „Ah c’est dommage, ah c’est dommage, c’est p’t’être la dernière fois”
Ah elle aurait dû y aller, elle aurait dû le faire, crois-moi
On a tous dit : „Ah c’est dommage, ah c’est dommage, c’est p’t’être la dernière fois”

Vaut mieux vivre avec des remords qu’avec des regrets
Vaut mieux vivre avec des remords qu’avec des regrets
Vaut mieux vivre avec des remords qu’avec des regrets
Vaut mieux vivre avec des remords c’est ça le secret

.
a tavalyi La vraie vie album néhány további kulcsdala, az egy hét alatt világkörüli klipet kapó Alors alors. . .

. . .a címadó La vraie vie. . .

. . .és a Ça va trop vite, melyben Busta Rhymes a vendégrapper:

.
a szintén 2017-es Pour un pote Jean Dujardinnel, a színész Brice 3 című filmjének (a Szörfördög folytatásának) betétdalaként:

az első nagy sikerszám, a Comme d’hab a 2015-ös La Cour des grands debütalbumról:

Gangsta a 2014-es Le Trac című ötszámos első EP-ről:

a Pourquoi pas nous című 2012-es klipdaluk a francia sztárrapper OrelSan (született: Aurélien Cotentin, 1982) társaságában:

az első igazi kislemezük, a Fier d’être toulousain 2009-ből:

a legelső klipjük, a Chateaux de cartes 2005-ből:

.
a 2018. február 9-én tartott Les Victoires de la musique gálán a díj átvétele és a Dommage előadása egy kórussal:

a MC Solaar a díjnyertes új Géopoétique albumának két számából, a Sonotone-ból és az Eksassaute-ból összerakott medley-vel:

a normandiai rappert, OrelSant három kategóriban, a legjobb féri előadóként, a legjobb urban albumért (La Fête est finie) és a legjobb videoklipért, a Greg & Lio rendezőpárossal forgatott Basique-ért is díjazták:

az év női előadójának választott Charlotte Gainsbourg a Ring-A-Ring O’ Roses című dalával:

Juliette Armanet dalszerző-zongorista-énekesnő L’amour en solitaire című száma a legjobb debütalbumnak választott Petite Amie-ról:

a legjobb koncertprodukcióért díjazott Camille a Seeds című dalával:

A színész-énekesnő Suki Waterhouse friss Local Natives- és Belle And Sebastian-kollaborációi
aug. 5., 17:23
Crime & The City Solution: Peace In My Time – klip az új The Killer album és a budapesti koncert elé
júl. 31., 23:17
Mitski: Bug Like An Angel – klipdal az új The Land Is Inhospitable, And So Are We albumról
júl. 26., 18:00
The Kills: New York / LA Hex – új klipdalok hét év után Alison Mosshart és Jamie Hince duójától
júl. 25., 19:39