Mersz > a kultművészet kozmonautái 14. > Szerkesztő: Triceps > 2015. március 3. > Kedd 19-20:30 óra
Boszorkányok pedig, nincsenek.
Gergely Edit mint Soari Júlia (Fotó: Csatlós János, 2006-2014)
Aki azt hiszi, hogy boszorkányok nincsenek, nagyon téved. Itt járnak közöttünk, és igéző mosollyal arcukon, bűbájos igéket mondanak mobiltelefonjukba. Diáklányok, titkárnők vagy háziasszonyok, látszólag „normális” életet élnek, normális otthonban, normális párjuk oldalán. Ez azonban csak látszat – azt látjuk, amit szeretnénk, azt látjuk, amit ők szeretnének.
Harry Partch: Delusion of the Fury – A Ritual of Dream and Delusion (A fúria látomása – Álom és látomás rituáléja, 1965-1966)
Harry Partch (1901–1974) amerikai zeneszerző, filozófus, feltaláló, hangszerkészítő – de valójában sokkal több ezeknél a szimpla kategóriáknál. Hívják őt „hobó zeneszerzőnek” is, a zenei színpad megújítójának – minimum látomásos jövőjáró, fantaszta hangszerálmodó, az ősit a modernnel összekapcsoló rituálék megálmodója. Avantgárd boszorkánydoktor.
G. E.: HÁROM OK
Három gyanúok a per alapja:
Kisleány korában öreganyjánál nevelődött,
aki maga is boszorkány vala.
Ide-oda utazgat,
holott hajadonként helyben illenék maradnia.
Boszorkánymester tanítványa és ágyasa vala.
A három ok magában enciklopédia a máglyához vezető úton,
hogy Soari Júlia feje fölött
az igazságszolgáltatás lángoló pallosa villogjon,
ha egyszer börtönben, a legostobább pletykát is
elfogadtatja majd a pletykára
és folyamatos szereplésre vágyó Testülettel.
Úgymint: házasságokat ront meg,
gyermekek halálát okozza,
átjár a kulcslyukon, bolondítva a férfinépet,
jutalék jár az ördögtől minden pokolra juttatott
szerencsétlen lélek után,
ebből a jólét, ebből ebédel
osztrigás rántott juhvelőt a Romanian Plázában.
G. E.: BAJBAN 1.
Most itt. Itt ülök, Mester. A szalmán meztelen seggel.
Nézem, számolom a százlábúakat.
Sárgák és barnák, néhány – a sarok bűzlő nedveiben – zöld, hasa kékes.
Fejükben három szájszerv. A táplálék tartására és fogására szolgálnak.
Nem alszom egy hete. Hogy ne fogjanak. Ne tartsanak.
Száz lábukat számolom. A kiutakat számolom.
Azt számolom, hol vagy most, hol, amikor szükség van.
Halálos szükség.
A popzenét a ritmusos R&B-vel vegyítő The Anahit elképesztően termékeny időszakát éli, most megjelenő #VÁLSÁGPOP című lemezük pedig egyfajta érzelmi hullámvasút. Az album a hétköznapi, mindannyiunkat foglalkoztató témákat dolgozza fel, a motivációt pedig egy különleges dolog, az egyre erősebb TikTok-os közösségük adta hozzá. Az albumot február 11-én az A38 Hajón mutatják be.
A Flowers című dal egymás után dönti meg a slágerlistarekordokatl, a Spotifyon pedig ez a szám lett minden idők legtöbbször meghallgatott dala a megjelenés hetében közel 100 millió lejátszással. Nálunk is csak növekszik a népszerűsége. Ráadásul az elmúlt héten rekord mennyiségű, több mint 660 ezres audio streaming eredményével immár az egy héten legtöbbször meghallgatott sláger címét is elnyerte.
Az ukrán énekesnő zenéjében ugyanúgy helye van a hagyományos népzenének, mint a modern elektronikus zenének és a rapnek, napjaink egyik legizgalmasabb előadóművésze. Alina Pash fellépésében van valami ősi erő, valami boszorkányság, varázserejét pedig április 9-én mi is megtapasztalhatjuk az Akvárium Klubban.
A budapesti zenekar tavaly ‘Az év hazai kortárs szórakoztatózenei albuma’ kategóriában nyerte el a Fonogram-díjat, új lemezük pedig máris az egyik legizgalmasabb magyar kiadónál jelenik meg. Az Amoeba eddigi lemezei kivétel nélkül úgy születtek meg, hogy a produceri feladatokat a zenészek maguk látták el, a most megjelenő dalokhoz viszont meghívtak maguk mellé egy külső producert, az underground körökben tzapa néven elhíresült fiatalembert.