Deerhoof-fellépés a Nagy Hadronütköztető mágnesei közt
A svájci-francia határon Genf közelében működő Európai Nukleáris Kutatási Szervezet, a CERN két év leállás után idén újraindította a világ legnagyobb részecskegyorsítóját, a Nagy Hadronütköztetőt, melynek 27 kilométer kerületű földalatti körpályáján immár 13 TeV (billió elektronvolt) energián ütköztethetik a protonokat – és ennek örömére elindult a tudományos létesítmény tereibe experimentális/noise zenei performanszokat helyező Ex/Noise/CERN projekt is, melynek első fellépője a San Franciscó-i Deerhoof együttes volt.

Az Ex/Noise/CERN-t az ATLAS-kísérlet egyik fizikusa, James Beacham indította. „A zenei kíváncsiság hasonló a tudományos kíváncsisághoz, és engem személy szerint a Deerhoof is ugyanannyira inspirált, mint Einstein” – mondja az alt-rocker kinézetű hosszú hajú részecskekutató, aki a zenekar különleges CERN-fellépését a „mágnesgyárba” szervezte le: az SM-18 komplexumba, ahol a csaknem fénysebességgel száguldó protonok körpályán tartásáról és a protonnyalábok fókuszálásáról gondoskodó 12 tonnás szupravezető mágneseket tesztelik a föld alatti üzembe helyezés előtt.
A japán származású Satomi Matsuzaki basszusgitáros-énekesnő és a dobos-énekes Greg Saunier immár két évtizede működő avantgárd noise-rock/art-pop zenekara, melynek 2008-ra véglegesült felállásában John Dieterich és Ed Rodriguez a két gitáros, augusztus 30-án rögzítette az Ex/Noise/CERN széria első produkcióját, melyről a videó most hétvégén érkezett meg.
.
egy hagyományos Deerhoof-koncert 2014-ből:
a zenekar tavalyi La Isla Bonita albumának két klipdala, a Paradise Girls és a Michael Shannon szereplésével forgatott Exit Only:
.
áprilisi Euronews-hír a Nagy Hadronütköztető idei újraindításáról . . .
. . . és egy National Geographic-dokumentumfilm még a 2008-as indulás idejéből:
.
ráadásként itt egy zenemű, amit a CERN és a Nagy Hadronütközető ihletett: Robert Henke német minimal techno producer Monolake projektjének CERN – LHC (Large Hadron Collider) című kompozíciója 2008-ból