A fesztivál rádió.
Egész évben zene.

 

Open Air Rádió

Kínzás, tetovált prédikátor és ártatlan gyermekek 2015 legjobb klipjeiben

2015. december 10., 21:15

A fekete Krisztus megkísértése, fenék-központú mészárlás és Kanye West házivideója is bejutott 2015 legjobb klipjei közé a Pitchfork évvégi ranglistáján. A mezőny összetételét idén a képi megvalósítás mellett láthatóan az elmorzsolt könnycseppek száma és a világ – lassú ám bizonyos– morális összeomlására való reflektálás is nagyban befolyásolta.

A Pitchfork szerzői idén sem mulasztották el a nyugati mainstream évi kliptermésének átrostálását. Az eredmény egy húszas lista, mely a 2015-ös év zenei teljesítményei helyett azokat a videókat listázza, melyek sok esetben szerepükön túlnőve, maguk alá gyűrik a legslágeresebb dalokat is.

6. Kanye West & Paul McCartney – Only One

A bolygó rezidens könnyűzenei anomáliája az egykori Beatles taggal írt jobbára szenzitív, de mindenképp kedves ódát egyenest a rapper lányának címezve. A dalhoz készült, Spike Jonze rendezte klip pedig azon túl, hogy a legteljesebb mértékben letisztult, reményt is ad, miszerint a puritánságban rejlő szépség még az indokolatlanul sok pénz súlya alatt sem törik meg.

5. Tame Impala – The Less I Know The Better

Az elmúlt hetek egyik legharsányabb fogadtatására talált az ausztrál pszichedelikus-indie helytartó Tame Impala a vizualitás szintjén minden értelemben túlfűtött videója. A The Less I Know The Better igazi tudatmélyítő trip annak minden tartozékával, combtövektől kezdve a kosarazó gorilláig, melyek jótékony mód lekötik az embert, leplet vonva az önmagában és önmagáért sem túl érdemes dalra.

4. Rihanna – Bitch Better Have My Money

Túlságosan könnyű dolog lenne Rihanna egész munkásságát egy jó B-filmhez hasonlítani, annyi azonban bizonyos, a Bitch Better Have My Moneyhoz készült videó igazi klisé, s mint olyan, tökéletes. A ízes szófordulatok, felbukkanó vágóeszközök, nagyon kerek fenekeknek köszönhetően a klip minden lehetséges korhatárkarikát begyűjtött magának, ez azonban – mint az köztudott – mindent csak kapósabbá tesz.

3. FKA twigs – Glass&Patron

A művészi koncepció létjogosultsága helyeződik pengeélre az igazán táncoltatni akaró Glass&Patron klipjében. Az erdei kisbuszban vajúdó énekesnőből kicigánykerekező Vogue-alakulat képe lógva hagyja az embert, a stáb rejtegette aljnövényzeti füstgép s a társuló koreográfia pedig fájdalmas elánnal ránt vissza a nyolcvanas évek poklába.

2. Vince Staples – Señorita

Az Ian Pons Jewell rendezte klip szinte tálcán kínálja a mezőny legmarkánsabb arccsontjait: a nyugtalanabb külvárosban, egyben valahol a társadalom peremén játszódó képek kissé elcsépelt, ettől függetlenül örök arany lecsapással érnek véget. A Señorita prédikációja a Pitchfork szerint szépen példázza, miként lát, illetve láttat korunk osztályokra szeparált társadalma.

1. Kendrick Lamar – Alright

Az egyre gyakrabban csak rapper-géniuszként aposztrofált Lamar Alright című számához Colin Tilley forgatott kifacsart kálvária-történetet. A videót igazán aktuálissá, egyben provokatívvá teszi, hogy a Los Angelesen végiglebegő, majd pedig egy lámpaoszlop csúcsán befejező, krisztusi Lamar gyilkosai a klipben fehér rendőrök.