Matt Berninger: Let It Be – bónuszdal a National-énekes szólóalbumának deluxe kiadásáról
A National-frontember Matt Berninger az elmúlt bő két évben az anyazenekarával felvett I Am Easy To Find nagylemez és egy énekesnőkkel közös duettsorozat (Julien Baker, Phoebe Bridgers, Hannah Georgas, Julia Stone, Taylor Swift) mellett egy teljes szólóalbumot is kiadott Serpentine Prison címmel. A tavalyi lemezből néhány száz példányban, kizárólag vinyl formátumban díszes dupla deluxe verzió is megjelent, a főleg feldolgozásokat tartalmazó bónuszlemezén hat számmal, melyek közül ma elsőként vált digitálisan is elérhetővé a Let It Be – ami épp ez egyetlen saját szerzemény!

Az 1971-es születésű énekes első szólóalbuma eredetileg feldolgozásprojektként indult, de a producernek felkért veterán fekete Booker T. & The M.G.’s-orgonista Booker T. Jones rábeszélte Berningert egy saját szerzeményekből álló lemezanyagra – ami mellé pluszban persze az eredetileg tervezett feldolgozásokból is felvettek egy csomót: a Mercury Rev-féle Holes átirata a 7-Inches For Planned Parenthood dal- és videosorozatban jelent meg, a Cure-tól átdolgozott In Between Days meg a Good Music To Avert The Collapse Of American Democracy segélyalbumon, négy pedig a bevezetőben említett bónuszlemezen (The Velvet Underground: European Son, Bettye Swann: Then You Can Tell Me Goodbye, Morphine: In Spite Of Me, Eddie Floyd: Big Bird).
A Serpentine Prison szólóalbum deluxe verzióján még további két szám is szerepel: a záró The End a National-turnézenész (és Beirut-tag) billentyűs-harsonás Ben Lanz kompozíciója, a március 12-én megjelenő digitális kiadás beharangozójaként most közzétett Let It Be-t viszont Berninger írta a lemezfelvételek egy másik közreműködő zenészével, Mike Brewerrel, akivel már egy Nancy nevű ohiói lo-fi garázsrock együttesben is együtt játszottak a kilencvenes évtized első felében.
„Nem Paul McCartney vagy Westerberg” – írta az énekes a dal YouTube-megosztása mellé megjegyzésként, arra utalva, hogy ez a Let It Be nem keverendő össze a Beatles 1970-es slágerével/nagylemezével, sem Paul Westerberg hajdani alternatív rockzenekarának, a Replacementsnek az 1984-es Let It Be albumával. Berninger felvételén vendéghangként David Bowie egykori basszusgitáros-vokalistanője, Gail Ann Dorsey is hallható a háttérben.
Some things I cannot hide
No matter how hard I try
Some things I can’t even see
You say to me let it go
Hey lighten up a little, take a joke
Sometimes I can’t let it be
Sometimes I think that I’m
My own worst enemy
Tell me the truth what you say
It won’t bother me either way
Just tell me what you say about me
I don’t wanna know doesn’t matter now
Leave it alone try to forget about it
Sometimes I can’t let it be
Sometimеs I think that I’m
My own worst enemy
Sometimеs I can’t let it be
One day you’ll have to let me take you
Back to the place you met me
Three Jacks and gingers later
We waited for the Sun to rise
Five o’clock in the morning sixteen billions feet above the ground
Sometimes I think that I’m
My own worst enemy
Sometimes I can’t let it be
Sometimes I can’t take it
Told me you’d never break it
Sometimes I can’t take it
Sometimes I can’t let it be
.
a Serpentine Prison – Deluxe Edition egyik feldolgozás-bónuszdalának, a többek között Bettye Swann énekesnő által is sikerre vitt Then You Can Tell Me Goodbye című hatvanas évekbeli John D. Loudermilk-szerzeménynek az előadása élőben, a Los Angeles-i dalszerző-énekesnő Ronboy (polgári nevén: Julia Laws) vokáljával. . .
. . .egy decemberi jótékonysági műsor részeként:
Distant Axis
Take Me Out Of Town
Silver Springs
Serpentine Prison
Then You Can Tell Me Goodbye
.
a szólóalbum deluxe kiadásának számlistája a főleg feldolgozásokat tartalmazó bónuszszekcióval:
Matt Berninger: Serpentine Prison (2020)
My Eyes Are T-Shirts
Distant Axis
One More Second
Loved So Little
Silver Springs (feat. Gail Ann Dorsey)
Oh Dearie
Take Me Out of Town
Collar Of Your Shirt
All For Nothing
Serpentine Prison
European Son
Then You Can Tell Me Goodbye
In Spite Of Me
Big Bird
Let It Be
The End
.
„váááá-rom az emberem” – ráadásként egy feldolgozás november végén Jimmy Fallon tévéműsorában az I’m Waiting For The Man című Lou Reed-szerzeményből, ami a Berninger-szólólemez bónuszszekciójába bekerült European Sonhoz hasonlóan szintén az 1967-es The Velvet Underground & Nico albumon jelent meg eredetileg: