Szávai Viktória – Pál András interjú
A versek, a költészet apropóján beszélgetett Szávai Viktóriával és Pál
Andrással az önálló est és a versmondás műfajáról, Weöres Sándorról és Latinovits
Zoltánról, születésnapi szavalásról és esküvői vőfélyszerepről, kortárs költészetről és a
nézőkkel való kommunikációról Kelemen Kristóf.
Az idei évadban a Radnóti Színház egy online publikált beszélgetéssorozatot indít: minden
alkalommal a társulat két-két tagja beszélget egymással, nem feltétlenül a színházról és az
előadásokról, sokkal inkább hétköznapi témákról, amelyek körülvesznek minket. A kiinduló
témát mindig az új bemutató vagy egy éppen aktuális program szolgáltatja. Céljuk, hogy a
közönség új nézőpontból ismerhesse meg a társulat művészeit.
Készítettetek-e már önálló estet?
Viki: A színházban volt az Irodallam című sorozat, amit Bálint András indított el a Heltai-
estjével, és páran a társulatból ezt folytattuk. Én Weöres Sándort választottam, az előadás
címe Sárkánylehelet. Műfajilag úgy szoktam hívni, hogy „szeánsz” – egyrészt nem gondolom,
hogy az előadás lefedi azt, amit a költői est kifejezés takar, másrészt Weöresnek köszönhetően
az anyag nagyon spirituális lett, továbbá nagyon személyes is: én állok a versek mögött, és
azokon keresztül magamról beszélek.
Andris: Én Horváth Illéssel terveztem egy verses estet, de az végül nem valósult meg. A
műfaj megszokott sémáitól eltérő formát kerestünk. Azt találtuk ki, hogy legyen benne egy
zenekar, és Rimbaud-tól kezdve Petri Györgyön át mindenkitől válogattunk szövegeket egy
témára. Ez a téma a kiégés volt, és egy éjszaka történetét akartuk elmesélni.
Milyen szempontok mentén lehet összeállítani egy verses estet?
Viki: Nekem fontos vezérfonal volt, hogy szerettem volna beszélni a nőiségről. Rájöttem arra,
hogy Weöres, akárki akármit mond, egy női költő.
Mi alapján jutottál?
Viki: Már a Psychénél is gyanús volt. (nevet) Van valami finom érzékenység és huncut
hajlékonyság Weöres költészetében, ami szerintem nagyon is női attitűd.
Ezért választottad pont Weörest?
Nem feltétlenül, ez nyílván tudatalatti döntés volt. Amikor elkezdtem az anyaggal
foglalkozni, akkor döbbentem rá, hogy egész pici gyerekként mennyi impulzust adott nekem
Weöres költészete. A Bóbita című verseskönyvét kétéves koromban kívülről fújtam, és az
első határozott élményem a szerelemről A paprikajancsi szerenádja volt. „Sóhajom, árva
madár-pihe száll, s elpihen édes öledben” – nem tudom, hogy ezt hogyan kapcsolta össze a
lelkem, de akkor azt gondoltam, hogy ez a szerelem – mert akkor éppen halálosan szerelmes
voltam Benics Kálmiba a kiscsoportban. Érdekes, hogy ezek a versek hogyan épültek be az
érzésvilágomba.
Andris: Ezen a ponton le szeretném szögezni, hogy én a ráérés hiánya miatt nem láttam az
előadást.
Viki: Még lesz rá alkalmad, szóval erre majd visszatérünk.
Mit jelent a ti generációtok számára az irodalmi est műfaja?
Andris: A mi generációnknál már kicsit kikopott ez a műfaj. A hetvenes-nyolcvanas években
ennek teljesen más jellegű kultúrája volt. Bálint András, Vallai Péter és Jordán Tamás például
fontos előadásokat hoztak létre a műfajban.
Viki: Nekem is eszembe jutott Jordán Tamástól a Szabad ötletek jegyzéke, ami számomra
revelatív élmény volt, pontosan attól a személyességtől, amivel szerintem érdemes
megközelíteni egy költői életművet. Számomra a Szabad ötletek jegyzéke inkább Jordán
Tamásról szólt József Attila apropóján, az ő zavarbaejtően személyes és mély emberi
kitárulkozásáról.
Korábban is mondtad a személyességet, mint kulcsmomentumot – Andris, te mit
gondolsz erről?
Andris: Hofi Géza szövegei is nagyon viccesek, és én is el tudnám mondani azokat, de
lényegesen gyengébben, mint amikor az ő személyiségén keresztül szólaltak meg – még ha
nem is ő írta mindet. Szerintem egy versmondás is a személyességtől és a saját viszonytól lesz
érdekes. Gimnáziumban nekem mindig az volt a problémám, amikor verseket kellett
elemeznünk, hogy mi a fontosabb: az, hogy nekem mit jelent egy vers, vagy hogy a költői
életműből kiindulva hogyan kell azt interpretálni? Egy irodalmi estnél is kérdés, hogy mi a
cél: az, hogy a hallgatóság minél jobban megismerje az író munkásságát és a művei
keletkezését, vagy hogy bemutassuk, hogy mit jelenthet ma az a szó például, hogy szabadság?
Tudtok mondani olyan színészeket, akiknek hallgattátok versmondásait lemezen vagy
tévében?
Andris: Én bakeliten rongyosra hallgattam Latinovits Zoltánt. Imádtam, hogy mennyire bátran
ugrált egy versen belül a személyes megnyílás és aközött, hogy mit gondol ő a versről, annak
szerkezetéről.
Viki: Hallgatod ezeket most is, mai fejjel? Mert nekem azért kemény szembesítés volt, amikor
sok évvel később meghallgattam a Latinovits-verseket. Ma már egyáltalán nem azt jelenti,
amit kamaszként jelentett.
Andris: Nem nagyon hallgatom már, de nem is akarom meggyalázni a gyerekkoromat. (nevet)
Maradjon az inkább így.
Mitől lehet érdekes a fiatalabb generáció számára a verses est műfaja?
Andris: Például ha Peer Krisztián verseire gondolok, azt érzem, hogy azokhoz mélyen közöm
van – olyanok, mintha mindet mellettem írta volna a kocsmában. Vagy vegyük a slam poetry-
t, ami ennek a műfajnak egyfajta újragondolása. Amikor a Pacalos pizza című előadást
játszottuk, ahol a slam poetry keveredett a klasszikus versekkel, tömve volt a Radnóti
fiatalokkal.
Viki: Szerintem abszolút van létjogosultsága ennek a műfajnak, legalábbis a saját
tapasztalatom alapján így látom. Lényeges kérdés, hogy hogyan tud az ember kapcsolatot
találni a nézőkkel, hogyan tud kialakulni egy interaktív játék. Nekem az egyik legpozitívabb
élményem az volt, amikor egy kávézóban játszottam az előadást, a nézők az asztalok körül
ültek, és egy bizonyos versnél leültem az egyik asztaltársasághoz, ők pedig csillogó szemmel
figyeltek, egy pillanatra sem kapták el a tekintetüket, nem jöttek zavarba. Nagyon közvetlen,
színházban nem megtapasztalható közlésformát lehet így kialakítani. Vagy nemrég volt egy
másik alkalom, amikor szintén jól láthatóak voltak az arcok a nézőtéren: találtam egy lányt,
akinek egy konkrét sort céloztam, ő pedig reflexből lesütötte a szemét. Nem eresztettem, és
több soron keresztül neki mondtam a szöveget. Érdekes volt ez a kis játszma közöttünk,
ahogy egy idő után megértette, hogy nem provokálom, nem esik semmiféle bántódása, csak
mesélek neki – egy idő után felnézett, teljesen kisimult az arca, és csak figyelt.
Andris, neked volt olyan, amikor egy klasszikus színházi helyzetben ilyen közvetlen
viszonyt alakítottál ki a nézőkkel?
Andris: A színháznak az alapja, hogy milyen kontaktust tudsz teremteni a nézőkkel, és azok a
legnehezebb pillanatok, amikor el kell mondanod egy monológot egyedül a színpadon. Az
ilyen helyzetekben, amikor kimennek a kollégáim, akikkel működik egy összjáték, akik
segítenek abban, hogy előbb lemeztelenedjek, hirtelen lesz bennem egy huncut érzés, hogy
most azt csinálhatok, amit csak akarok. Félelmetes szabadság ez. A nézők sokszor tudják
előre, hogy ilyenkor elkezdek hozzájuk beszélni, és ezért is nagy kérdés, hogy ezen a ponton
mit tudok pattintani magamból. Emlékszem, hogy amikor gyerekként színházba jártam, és
volt olyan, hogy egy színész a szemembe nézett, rosszul voltam, hogy nehogy már – közben
pedig tudom, hogy mennyire bírják a nézők, amikor a Lear királyban azt mondom, hogy
fattyú vagyok, és nevetnek, és akkor ránézek valamelyikükre, és azt is el tudom játszani neki,
hogy nem olyan jó ám fattyúnak lenni. Szerintem ez akkor működik jól, ha mindennemű
színészi fölény nélkül tudom megcsinálni, tehát nem azzal a gesztussal, hogy itt állok a
színpadon, és most akkor meghallgatod a monológomat, hanem ezen túl tud történni valami:
például megmutatom, hogy én is csak egy esendő, szeretetre vágyó ember vagyok, akárcsak
mint te, nyugi, játsszunk együtt!
Gyerekkorotokban milyen gyakran mondtatok verset? Akár iskolai ünnepségen, akár
versmondó versenyen.
Andris: Volt egy emlékezetes eset: az egyik szalagavatón el kellett mondanom Váci Mihály
Még nem elég című versét. Nagyon utáltam a verset, beszélgettem róla apámmal is, és végül
kérdőjellel mondtam végig: „Nem elég?” Nagy balhé volt belőle, de aztán az igazgató-
helyettes, aki magyartanár volt, értékelte, és megvédett.
Viki: Én arra emlékszem élesen, amikor felvételiztem a szentesi Horváth Mihály
Gimnáziumba, és egy József Attila-verset mondtam. A felvételiztető drámatanár azt kérte
tőlem, hogy közvetítsem kicsit személyesebben. Ott ültek előttem törökülésben az idősebb
diákok, én pedig végigpásztáztam az első soron, és megtaláltam egy vakító zöld szempárt.
Odamentem, leültem vele szemben, és elmondtam neki a verset: ő volt Nyáry Krisztián.
Emlékeztek olyan versre, amit vittetek a színész felvételire?
Andris: Petri György, Az ilyen fontos beszélgetések.
Viki: Én vittem Az éjszaka csodáit Weörestől, de egyáltalán nem mondtam jól. Amikor
később szerkesztettem a Sárkányleheletet, nagyon gyorsan körvonalazódott, hogy ezzel a
verssel szeretném zárni az előadást. Érdekes volt a második találkozás a szöveggel, mert
rájöttem, hogy valójában miről is szól – tizennyolc évesen még nem nagyon tudtam.
Kértek már fel titeket arra, hogy születésnapi ünnepségen, privát partin, esetleg esküvőn
mondjatok verset?
Viki: Vicces, mert már megint Az éjszaka csodáit fogom előhozni. Egyszer teljesen
ismeretlenül megkerestek, hogy van egy lány, aki a negyvenedik születésnapját ünnepli, Az
éjszaka csodái a kedvenc verse, és megkértek, hogy egy konkrét időpontban menjek oda az
Átrium Kávézóba, ahol várni fognak, és mondjam el neki ezt a verset. Odamentem, ott ültek
egy aszalnál a barátnők, integettek, hogy itt az ünnepelt, én pedig leültem, bemutatkoztam
hogy szia, Szávai Viki vagyok, szeretnék most elmondani neked egy verset, és akkor
elkezdtem. Nem tudom, hogy életében volt-e ennyire megilletődve, potyogtak a könnyei, egy
idő után már én is küszködtem a sajátjaimmal, és hát egészen elképesztő élmény volt. Aztán a
nyakamba borult, mondtam neki, hogy boldog szülinapot, és eljöttem. (nevet)
Andris: Én egyszer egy baráti esküvőn mondtam el József Attila Kopogtatás nélkül című
versét. De ilyen alkalmakkor általában én vagyok az, aki zokszó nélkül hülyét csinálok
magamból, ezért én szoktam lenni a vőfély az esküvőkön. Olyan is volt már, hogy
megérkeztem, és akkor mondták, hogy „jaj de jó, hogy itt vagy, akkor lennél a vőfély?” Tehát
általában én vagyok a bohóc.
Kortárs költők közül kit szerettek olvasni?
Viki: Tóth Krisztinát mondanám elsőre, akinek a kellemes női pofátlanságát nagyon
kedvelem.
Andris: Korábban már említettem Peer Krisztiánt: nagyon szeretem a nyersessége és a
személyessége miatt. Hogy olyan magányos, mint én. (nevet)