A fesztivál rádió.
Egész évben zene.

 

Open Air Rádió

Van benned Y-faktor? – NEXT FESZT a Trafóban!

2015. január 4., 9:00

Generációs ügy vagy korszellem? Kíváncsi vagy saját magadra? A NEXT merítés a 2010-es évek fiatal táncos, zenész, színházi csapatainak produkcióiból. Ők azok, akik egymáshoz, meg a legendás öregekhez képest is homlokegyenest mást csinálnak: mást gondolnak rólad, magukról, meg erről az egészről, ami körülvesz. Fesztivál a Trafóban 2015. január 5. és 23. Között. Íme, az első hét előadásai.

Dollár Papa gyermekei: Szerelem
(Henrik Ibsen: Kis Eyolf) – a Család trilógia első része
Január 5. 20.00
Trafó Stúdió

Furcsa emberi viszonyok, bűn és büntetés, felelősség és felelőtlenség elevenedik meg. Ibsen a te nyelveden, Dollár Papa Gyermekeitől. Lakásszínház is, meg nem is.

A Dollár Papa Gyermekei két alapító tagja, Ördög Tamás és Kiss-Végh Emőke, a Kaposvári Egyetem egykori hallgatói; 2009-ben társultak és ketten saját erejükből hozzák létre önálló színházi produkcióikat. Szervezeti háttér nélkül dolgozik az alkotópáros, ez a szabadság és természetesség sugárzik is előadásaikból: aki Dollár Papa darabot néz, csak értő alkotót lát, akinek tényleg fontos az, amit csinál. Megalakulásuk óta a legkülönbözőbb helyszíneken játszanak. Lakásszínházi repertoárjuk darabjait bárki megrendelheti és a nappalijában élvezheti Ibsent. „Megszűnik a buborék a színész körül: megközelíthető lesz, és egy egyenrangú viszony alakul ki színész és néző között” (index.hu). A színészi rutin és megszokás eltörlődik, csak a pillanat valósága számít. Dollár Papáék a Trafó stúdiótermén és a lakásokon kívül rendszeresen játszanak a Je Suis Belle bemutatótermében a Párisi udvarban, ahol Kiss-Végh Emőke kápráztatja el a közönséget a Bovary Emma című monodráma főhőseként.

Vass Imre: F á j d a l o m t e s t
I – II – III – IIII
Január 5., 12. 17h és 19:30h
Trafó Galéria

Miért jó, ha fáj? Miért van szükség a fájdalomra és milyen szerepet tölt be a személyiségfejlődésben? Miért ragaszkodunk saját rosszullétünkhöz?

Egyéni, egyedi irritációk és problematikák; egyszóval: fájdalomcsírák feltérképezése és tudatosítása a cél. Ehhez a látogató részéről szükség van a belső munkára való hajlamra. Bár az önismereti munka természetes mellékhatása a megkönnyebbülés és boldogságérzet megjelenése, ez nem minden esetben kellemes és szórakoztató. A fájdalomtest mindannak a létező fájdalomnak, szenvedésnek és bánatnak az összessége, amit egy ember csak érezhet és megélhet élete során, plusz, amit a kultúra és család ráörökít.

A Trafó galériában kiderül, milyen változatos módokon vagyunk képesek hizlalni saját és kollektív fájdalomtestünket. Az előadás interaktív abban az értelemben, hogy mindenki saját belátására bízzuk, milyen részletesen és mélyen hajlandó szemlélődni (vagy változtatni), az önmaga által gerjesztett szenvedésen vagy a világ fájdalmán.

Ez a kísérleti eseménysorozat alkalmanként 27 befogadó számára nyitott. Előzetes bejelentkezés szükséges a jegypenztar@trafo.hu címen.

HUPS! Crew: Idegen elemek
Január 6. 20.00
Nagyterem

Jelenetfüzér, amelyben hétköznapi tárgyaink változnak bábokká. Szikszalag, zacskó, leporelló, agyag és minden, ami a szobádban szanaszét hever, furcsa lénnyé változik az előadásban. A HUPS! Crew csapata élő zenével fűszerezi az előadást: tangóharmonika, hegedű, gitár, trombita és dob kíséri ezt az egyedi és szerethető etűdsorozatot.

A baráti társaságból alakult csapat tagjai egykor osztálytársak voltak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahol öt év alatt a színészi alapképzésen túl különböző bábtechnikákat sajátítottak el, köztük a tárgy animációt, a kesztyűsbábozást, a pálcás bábozást, az árnyjátékot, a homok animációt, a marionettet és a bunrakut. A HUPS! Crew színészei a Budapest Bábszínházban és a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színházban dolgoznak főállásban, de mindannyian fontosnak tartják, hogy szenvedélyükre, a közös zenélésre és a szabad játékra is időt szánjanak. Az előadás a csapat második produkciója. Ötletbörze, kevés szöveggel, sok zenével, végtelen kreativitással: utoljára a Trafóban.

Fülöp László és a SÍN Kulturális Központ bemutatja: “there’s an elephant in every room…”
Január 7. 20.00
Nagyterem
(tánc)

Társas megismerés, társas befolyásolás, önigazolás, empátia, agresszió, előítéletek és félelmek. Milyen tanult folyamatok gyakorolnak hatást az egyén vágyaira, önmagáról kialakított képére, értékrendjére? Miért kerülnek az elképzeléseink gyakran távol a tényleges tetteinktől? Mennyiben beszélhetünk önállóságról vagy szabad akaratról? Mekkora mértékben határoz meg minket a közeg, környezet, amiben élünk? Fülöp Lászlót sem hagyják hidegen ezek a kérdések, koreografált is köréjük egy darabot.

Fülöp László, a Budapest Tánciskola egykori növendéke eddigi munkái során mindig egy aktuálisan kiválasztott pszichológiai kérdéskört járt körül. Témái voltak az egyedüllét, a személyes rituálék, a ‘társas magány’, az Eric Berne által felállított tranzakció analízis, a játszmaelmélet. Vizsgálta még, hogy színházi közegben vajon létrehozható-e személyes, őszinte és intim kapcsolat az előadók és nézők között azáltal, hogy az előadók „civilként” léteznek a színpadon és minimalizálják a színház által felkínált illúziókeltő eszközöket.

Kiemelten fontos számára a pszichológia és a tánc közötti kapcsolat. Lényegesnek gondolja, hogy az emberek megértsék mindazon folyamatokat, amelyek tudat alatt, de mégis befolyásolják és irányítják döntéseiket, cselekedeteiket. Előadóként az elmúlt 5 év során olyan társulatokkal és művészekkel dolgozott együtt, mint Angelus Iván, Vladislava Malá, a HODWORKS, Eléonore Valére Lachky, Vicky Shick, Karczag Éva, Pataky Klári, a Gangaray Dance Company, Nagy Zoltán, Jaross-Giorgi Viktória, a Duda Éva Társulat, a Finita la Commedia. Az utóbbi időben a dán Granhoj Dans-szal turnézik.

Molnár Csaba: Dekameron
Január 9. 20.00
Nagyterem

Szín- és jelmez-őrjöngés, catwalk, bálványimádás, pofátlanság.

Ahogy Boccaccio Dekameronja, úgy ez a darab is egyszerre számol a tabuval és az erkölcsi-vallási kérdésekkel. Iróniával, erotikával és szenvtelenül mutatja be inspiráló és frivol történeteit. A közönséges és a szent, a bűnös és az erényes, a komikus és a tragikus között ide-oda ingázva alkot képet jelenünkről, ítéletek nélkül, felszabadultan.

Dányi-Molnár-Vadas: Nyúzzatok meg
Január 10. 20.00
Nagyterem

Játékosan, szeretetből nyúzunk, vállalva a padló erejét. Avagy „életszagú és cafatos marad mindvégig, szemtelen, ugyanakkor furcsa, flegmatikus és odavetett, darabos. Mégis roppantmód működik” (Komjáthy Zsuzsanna, Ellenfény). Van benne dob, gitár, tánc, farkasos molinó, egy csomó energia és még annál is több korszerűség.

A három fiatal művész (Dányi Viktória, Vadas Tamara, Molnár Csaba) két zenésszel (Porteleki Áron és Czitrom Ádám) kiegészülve az utóbbi idők egyik legszórakoztatóbb kortárstánc előadását hozta létre. A Nyúzzatok meg viszonyokat és gesztusokat elemez, melyben az öt szereplőnek egyaránt fontos szerepe van. Mesélnek kapcsolataikról, szerelmeikről, viszonyaikról, majd leképezik, lecsupaszítják, lenyúzzák és elemeire bontják őket, hogy közelebb kerülhessenek hozzájuk. Humoros és üdítő – valahogy így teremtődik meg a menő.

A teljes program

január 5. Dollár Papa Gyermekei: Szerelem – a Család trilógia első része (színház)
Vass Imre: F á j d a l o m t e s t I – II – III – IIII (performansz/workshop)
január 6. HUPS! Crew: Idegen elemek (bábkoncert)
január 7. Fülöp László: There is an elephant in every room (tánc)
január 9. Molnár Csaba: Dekameron (tánc)
január 10. Dányi-Molnár-Vadas: Nyúzzatok meg (tánc)
Czitrom Ádám & Porteleki Áron koncert
január 12. Dollár Papa Gyermekei: Otthon – a Család trilógia második része (színház)
Vass Imre: F á j d a l o m t e s t I – II – III – IIII (performansz/ workshop)
január 13. Hodworks: Pirkad (tánc)
január 14. Radioballet: A szerelem természete (tánc)
január 15-16. STEREO Akt: Felülről az ibolyát (színház)
január 22-23. Táp Színház – Fekete Ádám: Csoportkép oroszlán nélkül (természetes fényben) (színház, Premier!)

Címkék: ,